Her şeyinde sanalı çıktı; gerçekliğin sanalı neymiş demeyin. Son zamanlarda o kadar sık duyuyoruz ki bu konuyu, 3 boyutlu gözlükler, bilgisayar oyunlar, beyin okuma cihazları ve Matrix bile bu konunun hayatımıza dahil olmasında etkili oldu.

Sanal gerçeklik denilen olay görüntüleri iki boyutlu ekranlardan algılamak yerine üç boyutlu gerçeklikte deneyimlemeye yarayan bir teknolojidir. İngilizcesi Virtual Reality (VR) olarak tanımlanan teknoloji; insanlığın uzun yıllardır hayal edip kurguladığı ve hakkında filmler çektiği bir olaydır. İlk çalışmalar Amerika Birleşik Devletleri'nde bulunan Bell laboratuvarlarında 1965 senesinde başladı.

Sanalın kelime anlamı herkesin bildiği gibi aslında fiziki olarak var olmayan demektir. Ancak oluşturulan teknoloji sayesinde pek çok duyuya yönelik kapsamlı çalışmalarla var olmayan bir yer ya da bir insan görünür hale getirilmektedir. Gerçekte var olmayan koku, ses, dokunma gibi durumlarında deneyimlenmesi sağlanabilmektedir.

Sanal gerçeklikle kullanıcı simüle edilmiş bir ortama katılır, böylelikle sanal dünyayı gerçek dünyada yaşama hissine sahip olur. Eğitim, sağlık ve spor gibi pek çok alanda kullanılan sanal gerçeklik özellikle eğlence sektöründe geniş bir kullanım alanına sahiptir. Oyun sektöründe kullanılan koku ve dokunma duyularına yönelik ekipmanlar sayesinde gördüğü talep daha da artmıştır.

NEDEN ÖNEMLİ?

• COVID-19 virüsünün etkili olduğu bu günlerde eğitim faaliyetlerinin uzaktan gerçekleştirilmesi büyük önem taşıdı. Sanal gerçeklik cihazlarının kullanımı ile öğrencilerin eğitime katılımı ve öğrenmeleri daha kolay hale gelebilir.

• Sanal gerçeklik uygulamaları tıp alanında da kullanılabilmektedir. Doktorlar ve hastalar açısından avantajları bulunmaktadır. Örneğin, günümüz dünyasında bir doktorun bambaşka bir ülkeden sanal gerçeklik aracılığıyla ameliyatlara girebilmesi artık mümkün hale gelebilmektedir. Ayrıca çeşitli fobilere sahip kişilerinde sanal gerçeklik uygulamaları ile bu korkularını yenmesi sağlanabilmektedir.

• Sanal gerçeklik seyahat alanında da kullanılabilmektedir. Kullanıcılar gerçek hayatta deneyimliyormuş gibi birçok ülke, şehir veya yapı gezebilmektedirler. Bunu yapmak için gerçek hayatta olduğu kadar para, emek veya zaman harcamaları da gerekmiyor.

• Spor alanında da profesyonel veya amatör olarak golf, tenis gibi faaliyetlerde gerçeklik hissini veren uygulamalar mevcut. Özellikle profesyonel olmayan bireyler bir profesyonel sporcuymuş ve gerçek hayatta söylenen sporla uğraşıyormuş gibi deneyim kazanabiliyorlar.

• Son olarak inşaat alanında da sanal gerçeklik kullanılıyor. Özellikle çeşitli yapı ve binaların henüz inşaatına başlamadan önce final halini görebilmek mümkün oluyor.