Yine acısıyla tatlısıyla koca bir eğitim yılını ardımızda bıraktık. Özellikle sınav senesi olan öğrenciler ve veliler bu seneyi daha stresli atlattı. Yıl boyumca derslerine çalışan, ödevlerini yapan ve sorumluluklarını yerine getiren öğrenciler için karne, emeklerinin bir yansımasıdır. Ancak karne sadece alınan notlardan ibaret değildir. Aynı zamanda öğrencinin sosyal yönden de gelişiminin bir göstergesidir.
Birçok öğrenci karne günü heyecan, mutluluk, kaygı benzeri duygular yaşayabilirler. Yüksek notlar öğrencileri sevindirirken, beklentinin altında gelen sonuçlar hayal kırıklığı oluşturabilir. Bu aşamada önemli olan ailelerin yaklaşımıdır. Veliler çocuklarını sadece notlar üzerinden değerlendirmemeleri, gösterilen çabayı takdir etmeleri ve varsa eksiklikleri giderme yönünde destek olmalıdırlar.
Karne dönemi aynı zamanda öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri için bir fırsattır. Öğrenciler başarılı oldukları alanları keşfederken, geliştirmeleri gereken yönleri de belirlerler. Böylece yeni eğitim dönemine daha hazırlıklı başlayabilirler.
Başarı yalnızca karne notları ile ölçülmez. Bir öğrencinin dürüst, sorumluluk sahibi, azimli ve iyi huylara sahip olması en az akademik başarı kadar önemlidir. Karne öğrencinin hayat yolculuğundaki küçük bir duraktır, önemli olan her zaman öğrenmeye devam etmektir.
Karnelere karşı anne babaların tepkisi de çocukların özgüvenini ve eğitime bakış açısını etkiler. Karne sonucu ne olursa olsun sakin ve anlayışlı yaklaşmak önemlidir. Beklentinin altında notlarla karşılaşılması halinde çocuğu eleştirmek, kıyaslamak veya cezalandırmak yerine eksiklerin tespit edilmesi yönünde kararlar almak daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
Veliler çocuklarını kardeşleriyle ya da arkadaşlarıyla karşılaştırmaktan kaçınmalıdır. Her çocuğun öğrenme hızı, ilgi alanları ve yetenekleri farklıdır. Karşılaştırmalar çocukların özgüvenini zedeler ve başarıya olan inançlarını azaltır.
Karne sonrası dönem dinlenme ve yenilenme dönemidir. Çocukların tatilde dinlenmesi de eksiklerini tamamlamaları kadar önemlidir. Karne sonrası dönem yargılayan değil destekleyen bir dönem olarak geçirilmelidir. Çocukların ihtiyaç duyduğu en önemli şey, başarı ya da başarısızlık değil bu anlarda onlara destek ve güven veren aile bireyleridir.