0

Okul öncesi yaştaki çocukların buluş (keşfetme), öğrenmeye doğal eğilimleri ve yetenekleri vardır. Bu yaşlarda iletişim kurmayı öğrenirler. "İletişimde önemli olan söylenmeyeni işitmektir". Peter Duruker'in bu özdeyişi iletişimin yaşı yerine, öğrenmede işitmenin önemi vurgulanıyor. Okul öncesi yaşlarda, çocuklarda beyin gelişiminin sinaptik bağlantıların yoğunca kurulduğu ortamdır. Bu yaşlarda çocuklar çok hızlı büyürler, dil, bilişsel, sosyal, duygusal olarak gelişirler. Korunmaları, sağlıklı beslenmeleri, yeni öğrenme fırsatlarının sunulması okul öncesi eğitim ve aile işbirliği ile sağlanmalıdır.

Okul öncesi eğitimde aile çok önemli bir faktördür. Onların uyum sağlamaları, başarıları, sağlıklı yaşamları için anne/babanın duyarlı davranmaları, zaman, emek, enerji harcamaları gerekmektedir. Okul öncesi eğitim için oyun, spor, müzik, dinlenme, oturma, kitaplık alanları sağlanmalıdır. Sıralanan bu alanların her birinin çocuğun duygusal gelişimi, düşünme, yetenek ve becerisini etkileyecek seçenekler olduğu bilinmelidir. En önemli bir konu da nitelikli öğretmen yetiştirilmesidir. Çocuklar sevildiklerini bildikleri öğretmeni isterler. Öğretmen, bilgi, deneyim ve sevgi kavramlarıyla vardır. Yüreğinde sevgi yoksa o, öğretmen değildir. Çocuğun yeteneğinin gelişmesine, yeni beceriler edinmesine destek veren öğretmendir. Okul öncesi öğretmenleri, çocuğa iyi bir rol modeli olmalı, yeni öğrenme fırsatları aşılamalıdır. Öğretmen; sevgi, ilgi ve bilginin vazgeçilmezidir.

Önemli bir konu da ana/baba okulu eğitimidir. Eğitimde gelişmiş ülkelerde doğum öncesi ve sonrası anne ve babayı eğiten programlarının düzenlendiği bilinmektedir. Son zamanlarda ülkemiz büyük kentlerde ANA/BABA Okulu adlı programlarının düzenlendiği bilinmektedir. Bu programların yurt geneline yayılması gerekmektedir. Ayrıca, okul öncesi eğitimin Avrupa'nın birçok ülkesinde %60-70'lerdeyken, ülkemizde %35'lerde olması üzücüdür. 4+4+4 eğitim sisteminin kapsam alanı içine alınarak okul öncesi eğitim programlarının zorunlu kılınması kaçınılmazdır. Örgün eğitim, okul öncesinde içinde olduğu programlarla başlamalıdır. Bilinçli bir çocuk, bilinçli bir gençliği ve bilinçli bir yaşamı getirecektir. Her şey çocuklarımız içindir. Nitelikli bir gençlik, nitelikli bir eğitimle olabilecektir.

Bütün çocuklar yaşamın güzel çiçekleri, gülleridir. Onlar bir dünya, bir kuşak, bir sevgi ürünüdürler. Onlar işlenmemiş bir ruha sahiptirler. Her şeyin farkındadırlar. Onlar sessizliğin sesini, sevginin hazzını, acının, sevgisizliğin tatsızlığını hissederler. Çocuklar sevgiyle, güvenle büyütülmelidirler. Çocuğun dünyasının zenginliği anne, baba, okul üçlüsüyle gerçekleşir.

Okul öncesi eğitim, çocuk dünyasının farklılığını yaratır. Arkadaş edinme, kendini, başkalarını, iyiyi, kötüyü, güzeli, çirkini, doğruyu ve yanlışı tanımanın gerektirdiği önemli kurumlardır.

'OKUL ÖNCESİ EĞİTİM,

ÇOCUĞA ÇOCUKÇA ÖĞRETİM."

İbrahim Gürşen KAFKAS