0
b) Hediye Çeki İle Alış Veriş Yapıldığında Yapılacak İşlemler ve Belge Düzeni
ba) Vergi İdaresi Görüşü
Vergi idaresi, bedelleri avans olarak muhasebeleştirilen hediye çekleri ile alış veriş yapılması ve çek tutarı kadar mal ve hizmet alınması halinde, işleme ait fatura veya benzeri belgelerin hediye çeklerini ibraz eden kişiler adına değil, hediye çeklerini satın alıp dağıtan kişi veya kuruluş adına düzenlenmesi gerektiği, bu tür satışlara ilişkin faturaların ise 7şer günlük süreler halinde satış bilgileri toplanarak ve KDV yönünden aylık vergilendirme dönemleri de geçirilmemek kaydıyla düzenlenmesi gerektiği görüşündedir.
Konu ile ilgili olarak tayin edilen bir özelgede;
Dekont verilmek suretiyle belgelendirilen ve avans olarak muhasebeleştirilen hediye çeklerinin, nihai tüketiciler tarafından ibraz edilerek çek tutarı kadar malın teslimi durumunda, KDV Kanununun 10/a maddesi hükmü uyarınca, vergiyi doğuran olay gerçekleşeceğinden daha önce belgeye bağlanmayan bu teslimlere ilişkin fatura ve benzeri vesikaların, hediye çeklerini kişilere veren firmalar adına düzenlenmesi gerekmekte olup, hediye çeklerini ibraz eden kişilere yapılan teslim ve hizmet ifaları sırasında ayrıca bu kişiler adına fatura yada fatura yerine geçen bir vesika düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Bu teslim ve hizmetlere ilişkin faturaların, onar günlük süreler halinde satış bilgileri toplanarak ve KDV yönünden aylık vergilendirme dönemleri de geçirilmemek kaydıyla düzenlenmesi gerekmektedir.
Öte yandan, hediye çekleri ibraz edilmek suretiyle yapılan teslim ve hizmetlere, bu mal ve hizmet teslimleri için belirlenmiş olan KDV oranlarının uygulanacağı tabiidir.
şeklinde idari görüş bildirilmiştir ([1]).
[1] MBnin, 26.01.2001 tarih ve 5166 sayılı Özelgesi.