Girişim ve girişimçi iç içe girmiş birbirini tanımlayan ve tamamlayan kavramlardır. Dünkü yazımda belirttiğim gibi girişimcilik bir mal ve/veya hizmet üretmek amacıyla işletme organizasyonları kurmak faaliyetidir. Girişimler üretimleri için dört faktöre ihtiyaç vardır: Doğal kaynaklar, sermaye, insan kaynaklar (emek), girişim. Bu faktörlerden risk alan girişimci, üretim faaliyetinin gerçekleşmesi için risk alan girişimin itici gücüdür.

Tınaz Titiz'e göre, girişimciler toplumun zenginlik üreteçleridir; onlar olmadan bir toplum hiçbir şey üretemez. Bu açıdan bakıldığında, günümüzde kişileri girişimci yapacak olan en önemli şey düşünsel yetenekleri ve emekleridir.

Girişimci, yaratıcı bir şekilde düşünür ve var olan çözümlerin yerine yeni bir çözüm geliştirir. Girişimci, mevcut sistemi küçük düzenlemelerle optimize etmeye çalışmamaktadır, ancak bunun yerine soruna yaklaşmanın tamamen yeni bir yolunu bulmaktır.

Girişimciliğin ekonomik ve sosyal fonksiyonu olmak üzere temel iki önemli fonksiyonu vardır.

Girişimcilik ister büyük ölçekli ister küçük ölçekli olsun, ister yerli ister yabancı sermayeli olsun, ister riskli ister risksiz olsun, hangi şekilde ele alınırsa alınsın günümüz ülkelerinde her ülkenin geleceği için temel umut kaynağı olarak görülmektedir(1). Hükümetler, finansal kuruluşlar ve sermaye sahipleri, girişimcilik ruhuna ve yeni fikirlere sahip kişilere yeni işler kurmaları ve istihdam sağlamaları için olanaklar sunmaktadırlar(2).

Bir girişimcinin temel özellikleri şunlardır:

- Hayal gücü olan,

- Risk alarak hızlı düşünerek hızlı karar alabilen,

- Toplumun ihtiyaçlarını bilen analiz yeteneğine sahip çözüm odaklı,

- Pazarları iyi bilen,

- Sosyal sorumluluk duyarlılığına sahip olan,

- Sosyal ve kültürel değerlere önem veren, sosyal değer yaratma güdüsüne sahip olabilen,

- Sosyal fayda üretebilen,


kişi ve kişilerdir.

Girişimcilik, ticari olarak kar amacıyla 'ticari girişimcilik' veya sosyal amaçlarla sosyal fayda ya da sosyal değer elde etmek üzere kar amaçsız olarak 'sosyal girişimcilik' şeklinde iki farklı hedefe odaklanarak gerçekleştirilmektedir.

-------------------------

[1]Çetin, Canan, Özdemirci Ata, Taşkıran Erkan, (2012), Stratejik Düşünce ve Kurumsal Girişimcilik, İstanbul Ticaret Odası Yayınları, İstanbul, s.17

[2]Karabulut, a. g. e., s.12