0
İnsan yaşamında doğrular ve yanlışlar geleceğin inşasında hep dönüm noktası olmuştur. Dört yanlışın bir doğru götürdüğü sınav sistemli hayatımızda hiçbir zaman iki yanlış bir doğru etmemiştir. Gün geçmiyor ki birbiriyle çelişen bir yasal düzenleme çıkmasın. Yayınlanan özelgelerin, genelgelerin, tebliğlerin çelişkisine, bir de bunların aksi yönde verilen mahkeme kararları da eklenince muhasebe mesleğini icra edenlerin ya filozof olması ya da bir sihirbaz olması gerekliliği kaçınılmaz bir durum oluyor. Şüphesiz ki insan düşünebildiği ölçüde insan olma becerisini sergileyebilir. Akıl tutulmasının yaşandığı bir süreçte sağlıklı düşünmek ne kadar mümkün olabilir?
Mersin Vergi Dairesi Başkanlığı Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü tarafından; 6770 sayılı yasanın gerekçesinde düzenlemenin amacı; '…yatırım ortamının iyileştirilmesi, işlem maliyetlerinin düşürülmesi, işletmelerin büyümelerinin teşvik edilmesi suretiyle yatırım, üretim ve istihdamın arttırılması…' şeklinde izah edilen ödemesi ertelenen SGK primlerinin kurum kazancının tespitinde gider olarak dikkate alınıp alınmayacağı konusunda 11.04.2017 tarih ve 18008620-125[2017-721-1]-16071 sayılı Hazinece Karşılan Prim Desteği Uygulaması ve Primlerin Ödenmesine ilişkin özelgenin doğruluğu vergi mevzuatında dönemsellik ilkesi ve ticari kazancın tespiti ile muhasebenin temel İlkelerinden özün önceliği acısından Meslek camiasında ve iş dünyasında tartışmaya yaratmıştır.
Bu Peşin Kabullenme Neden?
Vergilendirmede olayların gerçek mahiyeti esas olduğuna göre; vergi idaresinin haksız bir vergilemeye yol açacak yaklaşımını tasvip etmek mümkün değildir. Çünkü yürürlükteki yasal mevzuat kanunda açık bir hüküm yoksa yapılan işlemin lafzı ve ruhu ile konuluş amacına uygunluğu dışında vergi idaresine VUK Madde 3'e göre vergilendirme yorumu yapma ve takdir etme yetkisi vermemektedir.
Özellikle bazı kesimlerce hiçbir sorgulama yapmadan yazılmazlar korosu olarak özelgeye eşlik edercesine gider yazılamaz nakaratını tekrar etmek yerine 'neden yazılmıyor? Yazılmalıdır.' şeklinde sesimiz yükseltilmelidir. Bu nedenle yanlış bir uygulamaya sebep olacak özelgeye karşı bir duruş sergilemek yerine konuyu peşinen kabullenmek, hiçbir neden yokken bizim kendimizin yarattığı suni bir problem üzerinde yanlıştan doğru üretmek, sorunun çözüldüğü konusunda bilgece yorumlar yapmak bir anlamda yanlışı onaylamaktır. Konuya duyarlı meslek mensuplarının muhasebe mesleğinin kronik problemlerinin çözümünde nasıl destek olacağının bir yol haritasının olması gerektiği artık bir zorunluluk olmuştur.
Aralık 2016 Dönemi Geçti Gitti, Peki Ocak-Şubat 2017 Dönemi Ne Olacak?
Özelge yer alan bilgi sadece Aralık-2016 dönemi ile ilgili olmakla birlikte, bu bilgiden hareketle 2017 yılı ocak-şubat aylarına ait ertelenen primler içinde aynı sorun devam etmektedir. Bu dönemlere ilişkin primlerin erteleme imkanından yararlanılarak ödenmesi halinde 2017 yılı 1. ve 2. geçici vergi dönemlerinde vergi matrahı nasıl hesaplanmalıdır?
Cevapsız Kalan Sorular
Mersin Vergi Dairesi Başkanlığının vermiş olduğu 11.04.2017 tarihinde vermiş olduğu özelgeye göre 2016 yılı son dönem geçici vergide zarar beyan eden mükellef aşağıda yer alan örnekte görüleceği üzere sigorta primler KKEG yazılması nedeniyle haksız bir şekilde kurumlar vergisi ve gecikme zammı ve faizi ödemek durumunda kalacak.
Aralık ayında 10.000 TL. Sigorta primi gider yazan bir işletmenin bu özelge kapsamında bu tutarı KKEG olarak yazması halinde ödeyeceği kurumlar vergisi 2.000,00 TL'dır aynı işletmenin ertelen tarih aralığında 10.000,00 TL için katlanacağı finansman maliyeti ise yaklaşık 1.000,00 TL dir. Kanun koyucunun bu hesabı yapamayacak kadar yetersiz olduğu nasıl düşünülebilinir?
2016 yılı 4. dönem geçici vergi beyannamesinde 10.000,00 TL. zarar beyan eden bir mükellef Aralık 2016 dönemine ait daha önce gider yazdığı 20.000,00 TL. Sigorta primlerinin KKEG olarak yazılması sonrasında 10.000,00 TL vergi matrahı üzerinden 2.000,00 TL Kurumlar vergisi ödemesi gerekecektir. Bu işlem geçici vergi için kıyas oranı olan %10'luk tutarı geçtiği için 2016 4.dönem için düzeltme beyannamesi verilecek mi? Hesaplanan vergi için vergi ziyaı cezası kesilecek mi? geçen bu süre için gecikme zammı hesaplanacak mı?
Mersin Vergi Dairesi Başkanlığının bu özelgeyi 11.04.2017 tarihinde vermiş olduğu dikkate alındığında 25 Mart 2017 tarihi itibariyle gelir vergisi beyannamesi veren tüm mükelleflerin düzeltme beyannamesi vermesi gerekmeyecek mi?
TOBB Başta Olmak Üzere İş Dünyası Bu Konuda Neden Sessiz Kalmaktadır?
Hükümet tarafından yaşanan ekonomik olumsuzluklar nedeniyle alınan ekonomik tedbirler kapsamında iş dünyasına vergi ve sigorta primlerinin belirli şartlarla ödemesinin ertelenmesi yönünde karar alarak işletmelerin ihtiyaç duyduğu finansman ihtiyacını karşılamayı amaçlamıştır. Alınan bu kararın uygulamadan kaynaklanan bir çelişki nedeniyle iş dünyasının aleyhine bir sonuç doğuran yaklaşımının doğru olmadığı ve bunun bu haliyle uygulanması halinde iş dünyasına faydadan çok zarar vereceğinin seslendirilmesi biz meslek mensuplarından çok TOBB başta olmak üzere illerde TSO ve ESOB gibi meslek kuruluşların görevleri değil midir?
Yanlıştan Doğru Üretmek, Bir Anlamda Yanlışı Onaylamaktır.
Yasalar ile getirilen düzenlemelerin getiriliş amacının lafzı ve ruhu ile değerlendirilerek uygulanmaması halinde iş dünyasının ihtiyaç duyduğu ve işletmeler için önem arz eden vergi planlaması yapmanın bir anlamının olduğundan nasıl bahsedebiliriz?
Geçmiş yıllarda da tartışma konusu olan bu konuyla ilgili vergi yargısı tarafından Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu Kararı ile örnek bir karar verilmiştir. (21 Nisan 1992 tarih ve 21206 sayılı R.G.' de yayınlanmıştır.)
E.1990/3 ve K.1992/1 nolu işçi ücretlerinden kesilerek Sosyal Sigortalar Kurumuna ödenmesi gereken, işveren ve işçi sigorta primlerinin, tahakkuk ettirildikleri yılda gider yazılacağı hk.
Kararın gerekçesinin son bölümünde; 'Sigorta primi gibi, tahakkuk ettiği andan itibaren, 506 sayılı Yasada öngörülen süre içerisinde borçlunun kendi rızası ile veya daha sonra yasal yollarla mutlaka ödemek zorunda olduğu, diğer borçlarından farkı olmayan bir borcun, yalnızca yasanın sözüne bağlı kalınarak ödenmemiş olduğundan bahisle, tahakkuk ettiği yılda gider yazılmamasını kabul etmek, Gelir ve Kurumlar Vergisi ve Vergi Usul Kanununun genel ilkelerine ters düşecek ve muhasebe yönünden de zorluklara neden olacaktır. Açıklanan nedenle Sosyal Sigortalar Kurumu'na ödenmesi gereken işveren ve işçi sigorta primlerinin tahakkuk ettirildikleri yılda gider yazılması gerekir.'
Yukarıda yer alan Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu Kararı da dikkate alındığında tahakkuk ettirilerek süresinde gerekli bildirimi yapılan 6770 sayılı kanunun 28 maddesinde yer alan 'Kurumca belirlenecek tarihe kadar ödemeleri halinde bu aylara ilişkin primler süresinde ödenmiş sayılır.' düzenlemesi bu primlerin dönemlerinde gider yazılması için bizce yasal yeterliliktir.
Mersin Vergi Dairesi Başkanlığı Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü tarafından 6770 sayılı kanunun 28 maddesinde kapsamında ödemesi ertelenen SGK primlerinin kurum kazancının tespitinde gider olarak dikkate alınmayacağı konusunda 11.04.2017 tarih ve 18008620-125[2017-721-1]-16071 sayılı vermiş olduğu özelgenin doğru olmadığı ve en kısa zamanda düzeltilmesi gerektiği kanaatindeyiz.
Hiç kimse kendini yasa koyucunun yerine koymamalı, yasanın önüne geçmemelidir. Aksi takdirde bu bir yasal hak gaspı olarak karşımıza çıkacaktır.