Sosyal medyada hepimizin zaman zaman karşısına çıkar, 'günün şanslısı sizsiniz; bu bağlantıya tıklayın ödülünüzü alın' veya 'asla tahmin edemeyeceğiniz, inanamayacağınız olay bağlantıya girin' gibi başlıklar. Bunlar ara ara hepimizin ilgisini çekmektedir. Merak duygusuyla bu bağlantılara girip aslında başlıkla hiç alakası olmayan konular çıktığını ya da ilgili sayfaya bir türlü yönlendirilemediğimizi görmüşüzdür.
Clickbait Türkçesi 'tık tuzağı' olan bu kavram; aslında bir internet sitesinin belirli bir bağlantıya tıklanmasını sağlamak için abartılı, dikkat çekici veya yanıltıcı şekilde atılmış başlıklar veya bu şekilde kullanılan tanıtım amaçlı görseller anlamına gelmektedir. Aslında işin özünde yalancılık ve sahtekarlık vardır. Burada kullanılan görseller ve/veya haberler tamamen yanıltıcıdır. Bu tür sitelerin özelliği daha çok insan tarafından tıklanarak reklam almayı sağlamak böylece bir gelir elde etmektir. Bazen de ne yazık ki kişisel bilgilerin elde edilmesi, yanıltıcı haberlerle kişilerden para temin edilmesi gibi amaçlar içinde kullanılmaktadır.
Bu tür sitelerin kişilere zarar vermesini engellemek için artık çeşitli caydırıcı yollar bulunmaktadır.
Örneğin Dünya'da en çok bilinen bir arama motoru çeşitli güncellemeler sayesinde web sitelerinin içeriklerini hakkında bilgi sahibi olabilmektedir. Oluşturulan Web sayfasının başlığı ve URL'si içerikle alakalı değilse, ceza verebilmekte ve tıklanma sıralamasını düşürebilmektedir.
Ayrıca okuyucular tarafından da bir süre sonra içerikle alakalı olmayan başlıklar dikkat çekecek ve marka itibarı zarar uğrayacaktır.
Clickbait kullanarak dikkat çekmek isteyen siteler; iyi sitelerden bağlantı alamadığından bu da site puanlarını olumsuz etkilemektedir.
Web sitelerinin bu tıklanma tuzaklarını kullanması onları kaliteli ve doğru bilgi yaymaktan uzaklaştırır. Ayrıca sahte olan manşetler bilgi kirliliğine neden olur.
Genellikle konu başlığı ve kullanılan resim tık tuzaklarında birbirinden çok alakasız olmaktadır. Genellikle insanlarda şok, öfke yaratacak görseller ya da başlıklar kullanarak 'inanamayacaksınız', 'sonunda bu da oldu' gibi sansasyonel vurgular kullanarak konuya dolayısıyla da bağlantıya giriş yapmaya dikkat çekme eğilimi vardır.
Tıklanma tuzakları hemen hemen internette her an karşımıza çıkabilir. Kaliteli haber sitelerinde ve bloglar da bile olsak bir bağlantıya tıklamadan önce her zaman dikkatli olmamız gerekir.