Türkiye’nin AB ve Serbest Ticaret Anlaşması (STA) imzaladığı ülkeler dışında kalan ithalatçı markalar için uyguladığı gümrük vergisinde standarda geçmesi, otomotiv dünyasında dengelerin bir kez daha değişmesine neden oldu. Yeni düzenleme özellikle Japon otomotiv markalarını üzerken, Çinli ve bazı ABD menşeli markaları sevindirdi.
Türkiye’de otomobil pazarında fiyatlar sadece döviz kuruyla ya da markaların stratejileriyle belirlenmez. Vergiler, özellikle de ithalat vergileri her zaman belirleyici faktörlerden biri olmuştur. Bu kez alınan karar, Çin ve ABD’den gelen araçların üzerindeki ek yüklerin hafifletilmesiyle dikkat çekiyor.
Düzenleme Çinli markalar için yeni fırsat yarattı
Son yıllarda Türkiye yollarında hızla çoğalan Chery, BYD, MG, Skywell gibi Çinli markalar için bu karar adeta bir fırsat yarattı. Bu markaların sıfır kilometre modellerinde etiketlerin aşağı çekilmesi bekleniyor. ABD tarafında ise Ford Mustang ve Jeep Wrangler gibi özel üretim modellerde benzer bir rahatlama görülecek. Tüketiciler açısından bakıldığında, bu kararın kısa vadede daha cazip kampanyalar, indirimler ve fiyat avantajları doğuracağını söylemek yanlış olmaz.
Ancak madalyonun öteki yüzünde, serbest ticaret anlaşması olmayan ülkelerden gelen araçlar var. Özellikle Japonya gibi menşelerden ithal edilen ve Avrupa’da üretilmeyen modellerde vergi yükü artıyor. Bu da bu markaların fiyatlarını yukarıya çekecek. Yani bir yanda düşen fiyatlar, diğer yanda yükselen fiyatlar göreceğiz. Otomotiv sektörü öngörü ve planlama üzerine kurulu bir sektör. Siparişler aylar öncesinden verilir, stratejiler uzun vadeli hazırlanır. Bu tür ani değişiklikler ise sektörde belirsizlik yaratıyor. Evet, yeni düzenleme için 60 günlük bir geçiş süresi var ama bu süre markalar için siparişleri yeniden planlamak adına oldukça kısa.
‘Tüketici için sevindirici bir tablo oluştu’
Konu hakkında değerlendirmelerde bulunan Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, “Yıllardır yüksek vergi yükleriyle ithal edilen bazı araçlarda ibre bu kez aşağıya döndü. Son yıllarda Türkiye yollarında hızla çoğalan Chery ve MG gibi Çinli markalar için bu karar adeta bir fırsat yarattı. ABD tarafında ise Ford Mustang ve Jeep Wrangler gibi özel üretim modellerde benzer bir rahatlama görülecek. Tüketiciler açısından bakıldığında, bu kararın kısa vadede daha cazip kampanyalar, indirimler ve fiyat avantajları doğuracağını söylemek yanlış olmaz. Bu kararların ikinci el pazarına etkisi de gecikmeyecek. Çin ve ABD menşeli araçlarda sıfır fiyatları düştükçe, ikinci elde de fiyatlarda bir gevşeme göreceğiz.
Kısa vadede tüketiciler için sevindirici bir tablo var: Çin ve ABD menşeli araçlarda fiyatlar düşecek, düşmeye de başladı. Ancak aynı zamanda bazı markalar için fiyat artışı da kaçınılmaz. İkinci elde bu dalgalanma çok daha hızlı hissedilecek” diye konuştu.
İkinci el piyasasına nasıl yansıyacak?
Son düzenlemelerin ve gelişmelerin ikinci el otomotiv piyasasına muhtemel yansımalarını da değerlendiren CarData Genel Müdürü Yalçın, şu ifadeleri kullandı: “Bu kararların ikinci el pazarına etkisi de gecikmeyecek. Çin ve ABD menşeli araçlarda sıfır fiyatları düştükçe, ikinci elde de fiyatlarda bir gevşeme göreceğiz. Buna karşılık vergi yükü artan markaların ikinci el değerleri korunacak, hatta yükseliş gösterecek. Ayrıca bazı ithal modellerin sıfırda bulunurluğu azalacağı için ikinci elde arz daralması yaşanabilir ve fiyatlar daha da yukarı çıkabilir.”