0

2014 yılı  bütçesi  hazırlık sürecinde  kamu oyuna sunulan  ilgili bütçe dokümanlarında  “2014 Yılı Bütçesinin ;  mali disiplini sürdürmek, kaynakları üretken alanlara yönlendirmek, yatırımları ve istihdamı artırmak, gelir dağılımını iyileştirmek, tasarruf oranını yükseltmek,  cari açığı azaltmak ve makro-finansal istikrarı korumak amaçlarıyla hazırlandığı ” ifade edilmiştir. Ayrıca Onuncu  Kalkınma  Planında  (2014-2018)  belirtilen   “yüksek  refah  seviyesine ulaşma   yolunda ” anılan Plan döneminin ilk bütçesi  olması nedeniyle 2014 yılı bütçesinin özel bir anlam taşıdığı bilinmektedir.

Bu kapsamda  bütçe uygulama sonuçlarını değerlendirmek ve bütçe performanslarını  analiz etmek; bütçe hedeflerine ulaşma yolunda izlenen yolları  tekrar gözden geçirme,  gerekli tedbirleri alma ve ekonomik hayata ilişkin sinyalleri görebilme  açısından hayati bir önem arz etmektedir.                       

Maliye Bakanlığınca yayımlanan  “2014 Yılı Haziran Ayı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri  Raporu”ndaki bazı bilgileri  aktaralım.  Ocak-Haziran 2014 döneminde bütçe gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10,2 artışla 210,5 milyar lira, bütçe giderleri ise yüzde 13,8 artışla 213,9 milyar lira olarak (Bütçe hedefinin gelirlerde yüzde 52,2‘si, giderlerde ise yüzde 49’u) gerçekleşmiştir. Geçen yıl aynı dönemde 3,1 milyar lira fazla veren bütçe bu dönemde 3,4 milyar lira açık vermiştir.  Geçen yıl aynı dönemde 26,4 milyar lira faiz dışı fazla  veren bütçe bu dönemde  yüzde 12,4 oranında azalarak 23,1 milyar lira fazla vermiştir.  2014 yılı  bütçesinde faiz giderleri için öngörülen 52 milyar lira ödeneğin  yüzde 50,9’u  (26,5 milyar lira) ilk altı ayda harcanmıştır.  Genel bütçe “vergi dışı diğer gelirler” kaleminin bütçe hedefi olan 44,6 milyar liranın  yüzde 76,5’i (34,1 milyar lira) bu dönemde gerçekleşmiştir. Vergi gelirlerinde ise bütçe hedefinin (348,4 milyar lira) yüzde 48,3’üne (168,1 milyar lira)   Ocak-Haziran 2014 döneminde  ulaşılmıştır. Ancak, geçen yılın aynı dönemine göre  kurumlar vergisinde  yüzde 0,01 oranında azalma olduğu, gelir vergisinin yüzde 18,1, özel tüketim vergisinin yüzde 1,8, dahilde alınan katma değer vergisinin yüzde 3,7, ithalde alınan katma değer vergisinin ise  yüzde 1,8 oranında arttığı anlaşılmıştır.

Görüldüğü üzere, 2014 yılı bütçesinin mütevazi bir bütçe (2013 yılı gerçekleşen bütçe gelirlerine göre yüzde 3,5, giderlerine göre ise yüzde 6,9 oranında bir artışı öngörmektedir. ) olması nedeniyle bütçe  hedeflerine ulaşmada ilk altı aylık verilere göre sorun olmadığını şimdilik söylemek mümkün gibi gözüküyor, ancak gerek bütçe dokümanlarında belirtilen amaçlara, gerek Onuncu Kalkınma Planında hedeflenen yüksek refah seviyesine ulaşmada 2014 yılı bütçesinin ne kadar katkı sağlayacağı konusunda oluşan tereddütleri de dikkate almakta fayda var.