Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgının yaratığı korkunun etkisi devam ediyor. Dünya düzenini yöneten ve başlangıçta salgını önemsemeyen ülkeler ölümle neticelenen en büyük zaiyatı görünce almaya başladıkları önlemler şu ana kadar etkili olmadı.

Alınan önlemler yasaklar ve kısıtlamalar ekseninde gelişince ekonomik sistemin işleyişi yavaşlarken para kazanma odaklı bilinen ezberler bozuldu.

Buna karşılık dijital teknolojiyi kullanan sektörler ve gıda sektöründe gelişme yaşandı. Ülkeler; 'para politikalarını gevşetip' karşılıksız para basarak çalışma dünyasını kısmen de olsa finanse etmeleri yanısıra vergi ertelemeleri ve yasaklama-kısıtlama politikaları ekseninde alınan güvenlik önlemleri ile toplumsal birlikteliklerini sağladılar.

Ekonomik faaliyetlerdeki yavaşlama ve çalışma hayatını tehdit eden işsizlik sorununda aşırı büyüme endişesi ister istemez normalleşmeye ilişkin süreçlerin; gündemin en ön sıralarında yer almasına neden oldu. Bu bağlamda normalleşme sürecinin yol haritası tartışmaları çeşitli açılardan görüşülmeye başlandı.

Tartışmalarda hem önlemler odağındaki kısıtlanmış düzen için alınması gereken önlemler hem normal düzene geçişin planlaması görüşüldü/görüşmeye devam ediliyor. Bu tartışmalarda uluslararası düzenin dayattığı küresel bakış nedeniyle ve toplumsal zenginlikte adalet ve kaynaklarda eşit dağılımının sağlanamaması sonucunda ekonomide güçlü olamayan ülkelerde spekülatörlerin de etkisiyle ortaya çıkan belirsizlik normalleşme sürecine geçişin karşısındaki en büyük engeldir.

Bu nedenle belirsizlik döneminde çeşitli senaryolara ihtiyaç vardır. Hazırlanacak yol haritası ve planlama yöntemleri ve uygulamada kullanılacak tekniklere ilişkin öneriler normal zamanlardaki planlama anlayışından farklar içermesi gerekmektedir. Bu farkların başında piyasalarda hızlı davranmak ile karları ve ilerlemeyi geciktiren belirsizlikleri ve tehlikeleri bertaraf etme hedefi gelmektedir.

Bu amaçla, dijital teknolojisinden daha hızlı kararlar almak için yararlanmak, müşterilerin satın alma eğilimlerine göre satış modellerini yenilemek, yaratıcılığa dayalı ürün geliştirmek, tedarik zincirini yeniden düzenlemek ve temel önceliklere uyumu sağlayacak planları içeren senaryolara ihtiyaç vardır.