İkinci el araç piyasasında yılın ilk altı ayı, ekonomik zorluklar ve değişen tüketici tercihlerinin etkisiyle hareketli geçti. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, 2025’in ilk 6 ayında ikinci el araç pazarının ekonomik belirsizlikler, yüksek faiz oranları ve kredi erişimindeki zorluklar nedeniyle dalgalı bir seyir izlediğini söyledi. Yılın başında talebin baskılandığını, Nisan ayında kısa süreli bir yükseliş yaşandığını ancak Mayıs ayında tekrar düşüşe geçtiğini belirten Yalçın, Haziran’da ise toparlanma sinyallerinin görüldüğünü belirtti. Yalçın, krediye ulaşamayan tüketicilerin daha düşük fiyatlı, yaşlı araçlara yöneldiğini belirtti. Bu durumun, özellikle yüksek fiyatlı ve düşük kilometreli araçların satış sürelerinin uzamasına ve fiyatlarda reel gevşemeye yol açtığını söyledi. Kredi koşullarının zorlaşmasının hem bireysel alıcıları hem de galerileri etkilediğini ifade etti.
‘Tüketici tercihleri değişiyor’
Ekonomik kaygılar nedeniyle tüketicilerin artık daha ekonomik, düşük yakıt tüketimli ve işletme maliyeti düşük modelleri tercih ettiğini ifade eden Hüsamettin Yalçın, lüks ve prestijli segment araçlarda satış sürelerinin uzadığını söyledi. Tüketicilerin alım kararlarını daha uzun süre düşündüğünü ve fiyat odaklı davrandığını belirtti.
‘Fiyatlar dalgalanıyor, satış süreleri uzuyor’
CARDATA verilerine göre Şubat-Haziran 2025 arasında ikinci el araç fiyatlarında dalgalı bir seyir izleniyor. Mart ve Nisan aylarında fiyatlarda kısmi artış görülürken, Mayıs ayında sert düşüş yaşandı. Haziran’da ise fiyatlardaki düşüş hızı yavaşladı ve piyasa toparlanma eğilimi gösterdi. Hüsamettin Yalçın, yılın kalan döneminde döviz kuru, enflasyon, vergi düzenlemeleri ve krediye erişim koşullarının pazarın kaderini belirleyeceğini söyledi. Ancak özellikle yılsonu kampanyaları ve takas destekleriyle ikinci el piyasasında hareketlilik ve fiyat artışı beklendiğini belirtti.
‘Faizler düşerse pazar canlanacak’
2025’in ilk yarısında Türkiye’de ikinci el araç pazarı, ekonomik dalgalanmalara rağmen yüzde 4 büyüyerek yükselişini sürdürdü. Otomobilen Genel Müdürü Kenan Bilirgen, 2024’te 9 milyon adetle kırılan rekorun ardından, 2025 yılında da pazarın yeni rekorlar kıracağını öngördüklerini açıkladı. Bilirgen, faiz indirimlerinin yılın ikinci yarısında piyasaya olumlu yansıyacağını ve tüketicilerin daha çok düşük kilometreli, ekonomik ve SUV modellere yöneldiğini söyledi. Ayrıca, Otomobilen’in sunduğu yüzde 0 faizli taşıt kredisi ve takas destekleriyle tüketicilere finansman kolaylığı sağlandığını vurguladı. Elektrikli araçların ikinci el pazarında da giderek talep gördüğünü ifade eden Bilirgen, dijital platformlar ve şube yatırımlarıyla müşteri deneyimini geliştirmeye devam edeceklerini söyledi. Güvenli alım için ise bağımsız ekspertiz, satış sonrası garanti ve uygun finansman seçeneklerinin önemine dikkat çekti.
‘2. el araç fiyatlarında Avrupa’yı solladık’
LenaCars’ın araştırmasına göre, Türkiye'de ikinci el araç fiyatları Avrupa’ya göre oldukça yüksek seyrediyor. 0-5 yaş arası otomobillerde fiyat farkı 2,5 kata kadar çıkarken, 20 yaş ve üzerindeki modellerde fark 5 katı buluyor. Örneğin Almanya’da 2000 Euro’ya satılan 20 yaşındaki bir araç, Türkiye’de yaklaşık 10.000 Euro’ya alıcı buluyor. Şirketin Genel Müdürü Selçuk Nazik, bu farkın en büyük nedeninin güncelliğini yitirmiş vergi sistemi olduğunu belirterek, ÖTV'nin hem sıfır hem de ikinci el araçlarda tüketiciye yüklendiğini söyledi. Nazik, "Yüksek vergi yükü araç sahibi olmayı lükse çeviriyor. Vergilendirme sistemi gerçek piyasa koşullarına ve çevre düzenlemelerine göre yeniden düzenlenmeli" dedi.