YAZARLAR

Tüm Yazýlarý Özlem Özdemir

KOBÝ’lerin Metaverse evreni

21.06.2022 10:09

 

Geçtiðimiz yýldan baþlayarak adýndan sýkça söz ettiren Metaverse kavramýnýn, dijital dünyada bir devrimin kapýlarýný aralayacaðý iddia ediliyor. “Evren ötesi” ya da “Öteki evren” anlamýna gelen bu yeni kavramýn bireysel kullanýcýlarýn yaný sýra þirketlere ve KOBÝ’lere de birçok yenilik sunacaðý konuþuluyor. Generali Sigorta, Metaverse evrenin KOBÝ’lere sunacaðý olasý fýrsatlarý ve KOBÝ’lerin bu evreni anlamasýný kolaylaþtýracak 7 bilgiyi paylaþtý.
 

Metaverse nedir?

“Öte” anlamýna gelen meta ve “evren” anlamýna gelen universe kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluþan Metaverse, uzmanlar tarafýndan kolektif bir sanal paylaþým alaný olarak adlandýrýlýyor. Ýlk defa 1992 yýlýnda Neal Stephenson tarafýndan kaleme alýnan Snow Crash romanýnda kurgusal bir dünyayý nitelemek için kullanýlan Metaverse kavramý, baþta Facebook olmak üzere çeþitli teknoloji devlerinin giriþimleriyle yeniden anlam kazanmayý baþardý. Günümüzde dijital dünyanýn en popüler kavramý haline gelen Metaverse, internetin geleceði olarak nitelendiriliyor.
 

Metaverse bir yenilik mi?

Teknoloji þirketleri tarafýndan gerçekleþtirilen çalýþmalar sonucunda geçtiðimiz yýlýn sonlarýna doðru dijital dünyada popülerlik kazanan Metaverse kavramý, internet kullanýcýlarýnýn daha önce de çeþitli örneklerine þahit olduðu bir kavram olarak kendisini yeniden üretti. Uzmanlar; Second Life, Sanalika, Knight Online, Fortnite, Minecraft ve buna benzer birçok oyun evreninin Metaverse’ün sunduðu olanaklarý daha önce de saðladýðýnýn altýný çiziyor.
 

Metaverse ekonomisi ne kadar güçlü?

ABD merkezli Citigroup tarafýndan yayýnlanan 184 sayfalýk rapora göre Metaverse ekonomisinin 2030 yýlýna kadar 8 ila 13 trilyon dolar seviyelerine ulaþacaðý öngörülüyor. Ayrýca Metaverse kullanýcý sayýsýnýn ise 5 milyar bandýna ulaþmasý bekleniyor. Raporda; dünya devi köklü markalarýn yaptýðý yatýrýmlar göz önüne alýndýðýnda Metaverse evrenlerinin 2022 Nisan ayýnda 21 milyar dolar deðere ulaþtýðý belirtildi.
 

Kaç tane Metaverse evreni var?

Kavram olarak ortaya çýktýðý günden bu yana teknoloji þirketleri tarafýndan projelendirilen ve farklý amaçlarla yola çýkan birçok Metaverse evreni bulunuyor. Sandbox, AXS, Decentraland, OVR ile günümüzde Facebook tarafýndan Amerika ve Kanada’da beta sürümü yayýnlanan Horizon World en popüler Metaverse evrenleri olarak ön plana çýkýyor.
 

Metaverse evrenine nasýl giriþ yapýlýr?

Ýnternetin geleceði olarak nitelendirilen ve kullanýcý deneyimini yükselterek internetin merkeziyet sizleþmesini amaçlayan Metaverse evrenine giriþ yapmak için kullanýcýlarýn bir kripto cüzdanýna ihtiyacý var. Mevcut evrenlere ait kripto para birimleri bulunuyor ve kullanýcýlar genellikle ETH ve BSC üzerinden Swap iþlemleri yaparak bu para birimlerine ulaþabiliyor. Kullanýcýlarýn üyelik iþlemlerinin ardýndan kripto cüzdanýný evrene entegre etmesi gerekiyor. Ardýndan seçilen evrende alým ve satým iþlemi yapýlabiliyor.
 

Metaverse güvenilir mi?

Metaverse kavramýnýn geliþimiyle siber güvenlik alanýnda cevap arayan yeni sorular ortaya çýktý. Kullanýcýlarýn Metaverse þirketlerinin paylaþtýðý White ve Light Paper dokümanlarýný incelemesi ve ardýndan karar vermesi büyük önem taþýyor. Metaverse evrenlerinin blok zincir kullanarak mülkiyet ve kripto varlýklarý koruduðu biliniyor.
 

Metaverse KOBÝ’lere ne sunuyor?

Her ne kadar büyük ölçekli þirketlerin Metaverse yatýrýmlarý KOBÝ’lerin geri planda kalmasýný saðlasa da Metaverse evrenleri KOBÝ’ler için de büyük avantajlar yaratýyor. Büyüyen pazarý ile KOBÝ’ler için biçilmiþ kaftan olan Metaverse evrenlerini, ekonomik kazancýn yaný sýra rekabet ve itibar anlamýnda da KOBÝ’lere geri dönüþ saðlayacak. Metaverse evreninde KOBÝ’ler kendi iþletmelerini veya platformlarýný oluþturabilecek. Oluþturduklarý platformlarda kendi ürün ve hizmetlerini sergileyebilecek, mevcut ve potansiyel müþterilerle kolayca iletiþim kurabilecek. Metaverse özellikle günümüzde 18-29 yaþ arasýndaki tüketicilere KOBÝ’lerin gelecekte en hýzlý þekilde ulaþmasý adýna önemli bir platform olarak öne çýkacak. Ayrýca KOBÝ’ler metaverse dünyasýnda yaratacaklarý veya satýn alacaklarý reklam alanlarýyla mevcut ve potansiyel müþterilerine ulaþma imkanýna da sahip olacak. KOBÝ’ler ayný zamanda metaverse evreninde toplantýlar düzenleyebilecek, etkinlikler organize edebilecek veya farklý sektörlerden markalarýn sanal evrenleriyle iþ birlikleri gerçekleþtirebilecek.

Haberler

Maliye & Muhasebe

TÜRMOB Baþkaný Kartaloðlu: Taleplerimize acilen yanýt bekliyoruz

Gündem

UND, týr sürücülerinin 'acil ve öncelikli' olarak Schengen vizesi alabilmesi için destek istedi

Ekonomi

23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramý kutlanýyor

Gündem

Cumhurbaþkaný Erdoðan: Terörü öyle ya da böyle yok edeceðiz, kararlýyýz

Gündem

TBMM'nin açýlýþý, kurtuluþ mücadelesinin en önemli safhalarýndan biri oldu

Gündem

"Irak ziyaretim ve anlaþmalar Türkiye-Irak münasebetlerinde yeni bir dönüm noktasý teþkil edecek"

Gündem

"Kalkýnma Yolu Projesi" ile Avrupa'nýn her ülkesine kesintisiz ulaþým saðlanacak

Gündem

Türkiye'nin "aþý üretim üssü" için çalýþmalar hýzla sürüyor

Ekonomi

Uzmanlar, alýþveriþlerde "IBAN ile ödeme"lerin artmasý nedeniyle taraflarý uyardý

Gündem

Ýstanbul'da kuvvetli yaðýþ nedeniyle trafikte aksamalar yaþanýyor

Gündem

ÖSYM'nin dünyadan izole sýnav merkezi kapýlarýný ilk kez açtý

Ekonomi

Tokat'ta 5,6 büyüklüðünde deprem