Otomotiv

Otomotiv Haberleri

Otomobil bayileri hem kazanacak hem de kazandıracak

Mehmet Emin AVCI 14.05.2018 01:24

Intercity Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, bayilerin sıfır otomobil satışlarında azalan gelirlerini artırmak için geliştirdikleri "Intercity Partner" iş ortaklığı modelinin, üye bayilere araç başına 3 yılda 30 bin TL'ye varan ilave gelir kazandıracağını söyledi.

Filo kiralama pazarının öncü markalarından Intercity, sektörüne sunduğu ilklere bir yenisini daha ekliyor. Sektör liderliğini sürdüren Intercity, oluşturduğu yeni iş modeli ile Türkiye'nin dört bir yanında faaliyet gösteren yetkili otomobil satıcılarına yeni gelir elde etme olanağını sunuyor. Intercity, geliştirdiği yeni sistemle filo kiralamadaki gücünü "Intercity Partner" iş modeli üzerinden Türkiye'deki yetkili otomobil satıcılarıyla paylaşma amacını taşıyor. Bu sisteme dahil olan yetkili otomobil satıcıları hem stoklarındaki araçlarını filo kiralama yoluyla satabiliyor hem de bölgelerindeki mevcut veya potansiyel müşterilerini Intercity filo kiralama sistemine entegre edebiliyorlar.

Intercity Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak

'50 bine yakın aracımız yollarda'

"Intercity Partner" projesinin tanıtım toplantısında konuşan Intercity Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, 1992 yılında kurulmasının ardından hep ilklere imza attıklarını söyleyerek "Sektörümüzün kurulmasına öncülük etmiş bir şirket olarak kış lastiği uygulamasından tutun, Türkiye'nin her yerinde 48 saat içerisinde ikame araç temin edebilme hizmetimize kadar sektörümüze pek çok yeni standartlar kazandırdık. 2004 yılında araç parkımız 10 bin adet barajını geçmesi bizim için bir dönüm noktasıydı ve devamı hızla 20-30 bin adetleri aştı. Bugün artık yollarda 4 bin 500 müşterimize hizmet veren 46 bin adet aracımız dolaşıyor. Hedefimiz, 5-6 yıl içerisinde toplam araç sayımızı 100 bin adetlerin üzerine çıkartmak. 26 yıllık geçmişimizle yerli ve yabancı 44 farklı banka ile çalışıyoruz ve artık 410 milyon avro işlem hacmine sahip bir kuruluş haline geldik" dedi.

Filo kiralama sektörünün firmalara sağladığı yüzde 20 finansman avantajı ile otomotiv sektörünün yanı sıra Türkiye ekonomisine de fayda sağladığını ve sektördeki potansiyelin çok yüksek olduğunu da belirten Ak, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bugün Intercity olarak Türkiye'nin en büyük ölçeklisinden en küçüğüne çok önemli şirketlerle çalışıyoruz. 2016 yılı verilerine göre Türkiye'de 22.5 milyon adetten oluşan araç parkı içerisinde şirket araçlarının sayısı 3.5 milyon adet. Ancak bunların günlük ve filo kiralama adedi sadece 375 bin adede karşılık geliyor. Türkiye'de filo kiralama pazarının potansiyeli çok yüksek ve ekonomik faydaları anlaşıldıkça tercih eden şirket sayısı gün geçtikçe artıyor.

'Filodaki başarımızı paylaşmak istiyoruz'

Yüksek kurlar, vergi oranları ve son olarak da ÖTV artışlarının otomotivin büyüme trendini yavaşlattığını kaydeden Ak, şunları söyledi:

"Türkiye'deki yetkili satıcılar kârlılık açısından zor bir dönem yaşıyorlar. Türkiye'deki 5 binden fazla yetkili bayinin bine yakını kapandı ve düşüş devam ediyor. Biz Intercity olarak bu bayilere yeni bir kazanç kapısı oluşturduk. Sadece satış ve satış sonrasından oluşan gelir kalemlerine; mevcut yapılarını kullanabilecekleri ve sermaye koymalarının gerekli olmadığı yeni iş modelimizle, bulundukları bölgelerde bizim bir partnerimiz olarak filo kiralama yapmalarını istiyoruz. Böylece onlara dört farklı ilave kazanç noktası sağlıyoruz.

Sistemimize dahil olan iş ortaklarımız öncelikle yapacakları kiralamadan komisyon alıyorlar. Kiralanma olması halinde söz konusu aracı o bayiden satın alıyoruz. Bunlara ilave olarak kiralanan aracın bakım, lastik değişimi, hasar, sigorta ve benzeri işletme işlemlerinden de gelir elde edebilecekler. Son olarak kiralama süresi tamamlanan araçların satışı ise yine bir başka kazanç kapısı olacak. Intercity Partner sistemimize dahil olan üye kuruluşlar, kiralama komisyonundan yaklaşık 6 bin 500 TL, sıfır araç satışından 2 bin 500 TL, SSH, hasar onarım, parça, lastik değişim gibi hizmetlerden 16 bin TL, 2. el satışından da ortalama 5 bin TL ilave gelir elde edebilecekler. Böylelikle 130 bin TL fiyatı olan tek bir araçtan toplamda 3 yılda ortalama 30 bin TL'ye kadar kazanç sağlayabilecekler."

Bir yıl önce başlatılan "Intercity Partner" sisteminde mevcutta 80'e yakın iş ortağı ile anlaşma sağlandığını ve yakın zamanda bu sayının 100'e ulaşmasının beklendiğini de sözlerine ekleyen Vural Ak, "Intercity Partner ile ilave 100 yeni satış noktasıyla toplamda 76 ilimizi kapsamış olacağız. Şirketimizin en fazla büyüme kaydettiği dönemler ekonomik sıkışıklık dönemleri oldu, çünkü bu dönemlerde firmalar da filo kiralamayı tercih ediyorlar. Intercity Partner ile bir kez daha kendi adımıza bir fırsatı, yeni iş ortaklarımızla faydaya çevirmek istiyoruz. Türkiye'nin dört bir yanına yayılan iş ortaklarımız sayesinde müşteri memnuniyetini de bu sayede en üst seviyeye çıkaracağız" dedi.

Bu yeni iş modeliyle yıllık ortalama 10-12 bin ilave araç kiralama yapmayı hedeflediklerini söyleyen Ak, böylece Intercity'nin bu yıl sonuna kadar araç parkının 50 bin adedin üzerine çıkacağını, sistemin iki tarafta da verimli ve etkin çalışabilmesi için 100 bayi ile sınırlandıracaklarını da söyledi.

Sektörde durum nasıl?

Sektörde talebin hiç bir zaman azalmadığını, kriz dönemlerinde bile sürdüğüne dikkat çeken Ak, talebin büyümesine karşın kurdan dolayı zarar yazan firmaların kapanma noktasına geldiğini birçoğunun da kapandığını söyledi. Sektörde kiralama ve satın almalarda en çok avronun tercih edildiğini vurgulayan Vural Ak, kurdaki hareketliliğin sektöre etkilerini şöyle açıklıyor: " Sektörde en çok kullanılan maalesef ki avro , herkes avro ile konuşuyor. Müşteriler TL'ye göre daha ucuz maliyetli olduğu için avro olarak kiralamak istiyor. Hangi cins parayla kiralıyorsan o cins parayla kredilendirme yapman lazım. Mecburen herkes avro ile finanse ediyor. Kira miktarları aşırı rekabetten dolayı olması gerektiğinden çok daha düşük gerçekleştiği için satın alınan aracın toplam maliyetinin küçük bir kısmı kira geliri ile karşılanırken büyük kısmının kira dönemi sonunda o aracın ikinci elde satılarak karşılanması gerekiyor. İkinci elde de fiyatlar TL olarak belirlenir. Bu noktada büyük bir finansal açık ortaya çıkıyor. Aracın finansal maliyeti avro ile, ikinci el satış bedeli TL ile gerçekleşince, son 3 yılda yüzde 100 artan avro kuru şirketlerin mali yapılarında çok büyük açıklar ortaya çıkardı. Araçların beklenen ikinci el değeri TL bazında yüzde 10-15 oranında artar iken söz konusu araçların finansman maliyeti avro ise yüzde 100 arttı. 3 yılda araç başına yüzde 50'ye varan bir kayıp gerçekleşti. Araç başına ciddi zararlar yazmaya başladı rakiplerimiz."

Hedef 100 bin araç, 1.2 milyar avro ciro

Intercity Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, 5-6 yıl sonraki hedeflerinin 100 bin araca ulaşmak olduğunu da kaydederek, "Araç başı aylık 440 avro kira ortalamamız var. Şu anki toplam ciromuz yıllık 410 milyon avro. 100 bin adetlik hedefimize ulaştığımızda bu rakam kiralama cirosu 530 milyon avroya çıkacak. Yıllık filonun 3'de 1'ini de ikinci elde sattığımızı hesap edersek buradan da 650 milyon avroluk ikinci el araç satış cirosu elde edeceğiz. Böylelikle 100 bin hedefimize ulaştığımızda yıllık 1.2 milyar avro toplam ciromuz olacak" dedi.

'2. El'de de güçlüyüz'

2. El otomobil satışında da başarılı olduklarını belirten Vural Ak, bunun nedenini de şöyle açıklıyor: "Kiradan gelen araçlar yorgun geliyor. Genelde çok kilometre yapıyor ve hoyratça kullanılıyor. Araçlar yıpranıyor, yepyeni hale getirmezseniz alınmıyor ve sistem zarar yazıyor. Biz Türkiye'deki 800 bayiyi bakım ve onarım için kullanıyoruz. Araçların tüm bakımlarını zamanında ve markanın yetkili servislerinde yaparız. Araç bakımına çok önem veriyoruz ve 3 yıl sonra araçlarımız bize geldiğinde yepyeni olarak getirilmezse ikinci elde araç satılamıyor. Bunun tabi ki bize sağladığı avantajlar var. Hem müşteri memnuniyetinde hem de 2. el satışında avantaj sağlıyor. Çünkü alan kişi de temiz bakımlı bir araç alıyor. Bakım yapan serviste mutlu çünkü ona da iş yaratılmış oluyor. Böylelikle zincirdeki herkes para kazanıyor. Bizden araç alan herkes 4-5 bin km'ye kadar kullanıp herhangi bir neden göstermeksizin geri iade edebiliyor aracı."

Kültür & Sanat

Burcu Yağcıoğlu'nun ikinci kişisel sergisi 'Içeride' Galerist'te

Gündem

Cumhurbaşkanlığı Sözcüsü Kalın: Ekonomide iyiye doğru gidiş başladı

Gündem

Brunson'ın 'ev hapsi'ne itiraza ikinci ret

Gündem

Doğa'lı öğrencilerin "Araç Sollama Sistemi"kazaları azaltacak

Turizm

Kurban Bayramı'nda nüfusunun 40 katı turisti ağırlayacak