YAZARLAR

Tüm Yazıları Deniz Türker

Konkordato ve ekonomik durum

18.11.2018 09:27

 

 

Türkiye’de bir ekonomik kriz yaşandığı malumdur. Her ülkede olduğu gibi, ekonomik krizde en büyük sıkıntıyı, sermayesi yetersiz olan ve dış kaynakla faaliyetlerini yürüten firmalar ile ürettiği mal ve hizmete talebi (satışları) azalan firmalarda etkili olmaktadır.

 

Ticari hayatın tarihinde, ekonomik krizin sonucunda borca batan firmalar iflas etmektedir. Bu nedenle ticaret yasalarında iflas durumunu düzenleyen hükümlere 1900’lü yılların başından bu yana yer verilmiştir. İflasla ilgili hükümler dışında, borca batan işletmelerin tekrar hayatını sürdürebilmesi için bugüne kadar iki yöntemden yararlanılmıştır. Bu iki yöntemle ilgili yasal düzenlemelerden birisi iflasın ertelenmesi, diğeri de konkordatodur.

 

Ülkemizde yaşanan ekonomik kriz dolayısıyla geçtiğimiz yıllarda uygulanan iflasın ertelenmesi süreci iyi yönetilemediği için yasaklanmıştır. Bunun yerine diğer yöntem olan konkordato ile ilgili düzenlemeler geçtiğimiz Mart ayında yeniden düzenlenmiştir. Konkordato ile ilgili Mart ayında yapılan düzenlemelerden bu yana bugüne kadar 1054 firma konkordato başvurusu yapmış, bunlardan bir kısmı reddedilmiş, 350 tanesinin konkordato talebi ise mahkemeler tarafından kabul edilmiştir.

 

Konkordato talebi kabul edilen firmalar içinde tanınmış firmaların yer alması ve medyada bu konudaki haberlerin yaygınlaşması yanı sıra piyasada etkin alacaklı durumda olan kesimlerin de lobisi sonucunda konkordato talep etme kurallarında değişiklik yapılması için yasa teklifi verilmiştir.

 

Eleştirilen konkordato kurallarında konkordato ilan eden borçlunun hazırlaması gereken “ön projenin” finansal analiz açısından bağımsız denetim kuruluşları tarafından denetlenmesi öngörülmüştür.

 

Bağımsız denetim kuruluşlarından talep edilen finansal analiz olup, denetim olmadığı için bir güvensizlik ortaya çıkmıştır. Bu güvensizliği gidermek amacıyla teklif edilen yasal düzenlemede bağımsız denetçilerden ön projenin denetlenmesi şeklinde değişiklik yapılmıştır. Yapılması gereken düzenleme doğrudur. Ancak bağımsız denetimin, Türkiye’de mevcut olan 263 denetim kuruluşu içinden kamuya yararlı denetim yapma yetkisine sahip 127 denetim kuruluşuyla sınırlandırılması doğru değildir. Bu konuda getirilmek istenen daraltma, ulusal denetim kuruluşlarının gelişimini engelleyen bir düzenlemedir.

 

Konkordato ticari hayatın bir gerçeğidir ve gereklidir. Ancak bu konuda yapılacak düzenlemelerde uygulamaya bakmadan bağımsız denetçiler arasında sınırlama yapılması sorunu çözmeyecektir.

 

Haberler

Ekonomi

İran ile ticaret hacminde 30 milyar dolar hedefi

Ekonomi

Küresel piyasalar karışık seyrediyor

Gündem

Emeklilere bayram ikramiyelerinin ödeme takvimi belirlendi

Ekonomi

KOBİ'ler yeni dönemde KOSGEB destekleriyle büyüyecek

Gündem

Yapay zeka girişimleri 7 yılda 33 kat arttı

Gündem

İstanbul'da köprüler Pakistan Milli Günü için ışıklandırıldı

Gündem

Yaşlanan nüfusun çalışma hayatına olumsuz etkilerine karşı ''kadın istihdamı'' önerisi

Gündem

Türk Devletleri Teşkilatının tarım bakanları Kazakistan'da toplandı

Gündem

Türksat 6A'da sona yaklaşılıyor

Ekonomi

KOSGEB geçen yıl 107 bine yakın işletmeye destek verdi

Gündem

Cumhurbaşkanı Erdoğan, bayram tatilinin kamu çalışanları için 9 güne çıkarılacağını açıkladı

Gündem

Çanakkale Şehitler Abidesi'ne Türk bayrağı yansıtıldı