Otomotiv

‘Bulabildiğimiz araçlarla rekorlar kırıyoruz’

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, "Daha fazla alokasyon alabilirsek, 85 binlik rekor satış rakamını daha yukarıya taşıyabiliriz. Toyota Türkiye olarak bizim meselemiz aslında satmak değil, araç bulmak" dedi.

Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, 2025 yılında 85 binin üzerinde satışla rekor kırmaya hazırlandıklarını belirterek, “Talep çok yüksek. Bizim meselemiz satmak değil, araç bulmak. Araç bulabilirsek 85 bin rakamını daha yukarılara taşıyabiliriz” dedi.

Bozkurt, otomotiv gazetecileriyle gerçekleştirdiği sohbet toplantısında, Türkiye otomotiv pazarı ve Toyota Türkiye'nin 2025'in 7 ayındaki sonuçlarını değerlendirerek, pazarın ve markanın geleceğine ilişkin hedeflerini paylaştı.

Bozkurt, Toyota'nın binek araçlardaki satış başarısı ve hafif ticari araç segmentine kattığı yeni modellerle 2025 yılında rekor kıracağını belirterek, “Geçtiğimiz yılı 61 bin adetle kapatmıştık. Bu yıl 85 bin adede ulaşacağız. Ancak elimizdeki potansiyel daha yüksek. Yeterli araç alabilsek 17-20 bin adet daha satabiliriz” dedi.

Toyota’nın küresel ölçekte en çok satan markalardan biri olduğuna dikkat çeken Bozkurt, bu durumun Türkiye’ye ayrılan araç sayısını sınırladığını söyledi. “Her ülkede yoğun talep var. Türkiye olarak bazı modellerde yeterli adedi alamıyoruz. Alokasyon artırılırsa, satış rekorunu daha da yukarı çekebiliriz” dedi.

‘Pazar 1.3 milyona yaklaşıyor’

2025’in ilk 7 ayında beklenenin üzerinde bir otomotiv pazarı oluştuğunu söyleyen Bozkurt, yıl sonu hedefini 1.25-1.3 milyon adet arasında öngördüklerini belirtti. ÖTV düzenlemesinin etkilerine de değinen Ali Haydar Bozkurt, “ÖTV sonrası ithal ve lüks araçlar üst dilime sıkıştı. Türkiye'de üretilen modellerde ise yüzde 70’ten başlayan avantajlar oluştu. Bu da tüketici davranışlarını değiştirdi” dedi.

‘Ticari araç satışımız yüzde 98 arttı’

Toyota olarak yılın 7 ayında satışlarını yüzde 54 artırdıklarını ve 7 ayda 50 bini geçtiklerini anlatan Bozkurt, bazı modellerde istedikleri adetleri alamamalarına rağmen binek ve ticari araçlar toplamında satışları önemli oranda artırmayı başardıklarını bildirdi.

Bozkurt, toplamda 50 bin 638'lik satışın 42 bin 155'inin binek, 8 bin 483'ünün ticari araçlardan geldiğini aktararak, şöyle devam etti: "Bu yılki artışta en büyük paylardan biri ticari araçlardan geliyor. Ticari araç segmentinin neredeyse tamamına hitap edecek bir model yelpazesine kavuştuk. Yeni ürünlerin de talep görmesiyle birlikte geçen yılın aynı dönemine göre ticari araç satışlarımızı yüzde 98 artırdık. Bundan sonra satışlarımızın yüzde 20-25'lik oranının ticari araçlardan geleceğini tahmin ediyoruz."

Hilux 4x2 ile fiyat avantajı

Yeni ÖTV düzenlemesi sonrası 4x2 pick-up’ların öne çıkacağını belirten Bozkurt, Hilux 4x2’nin yüzde 4 ÖTV ile büyük avantaj sunduğunu ifade etti. “4x4 pick-up kullanıcılarının çoğu iş amaçlı. 4x2 versiyonumuz ise daha uygun maliyetle bu talebi karşılayacak” dedi.

Yeni ÖTV matrah sistemiyle yerli üreticilerin avantajlı hale geldiğini belirten Bozkurt, “İthal modeller yüzde 80-100 bandına taşınırken, yerli üretim modeller yüzde 70 ÖTV ile daha rekabetçi hale geldi. Bu fark sektörü yeniden şekillendiriyor” ifadelerini kullandı.

‘Satışlarımızın yüzde 52’si SUV’

TOYOTA’nın SUV model satışları da dikkat çekiyor. 2025 yıl sonunda SUV'ların binek satışlar içindeki payının yüzde 52’ye yükseleceği öngörülüyor. Bozkurt, “Corolla Cross Hybrid ve C-HR Hybrid modelleriyle C-SUV segmentinde liderliğimizi sürdürüyoruz. SUV ürün gamımızla hem çeşitliliği hem satış hacmini artırdık” diye konuştu. Toyota, 2025’in ilk 7 ayında ÖTV muafiyetli satışlarda da öne çıktı. Bu dönemde satışların yüzde 47’si ÖTV muafiyetli gerçekleşti. Bozkurt, “ÖTV muafiyetinde 10 yıl satamama kuralı nedeniyle, yüksek dayanıklılık ve garanti sunan Toyota, en çok tercih edilen marka oldu” dedi.

‘Şehir merkezlerini de yeşillendirmeliyiz’

ALJ Türkiye çatısı altındaki sosyal sorumluluk projelerine de değinen Bozkurt, büyük bir ağaçlandırma kampanyası başlattıklarını belirterek, “Satılan her araç için 10 fidan dikiyoruz. Yıllık 140 bin araç satışıyla, yılda 1.4 milyon fidanı toprakla buluşturacağız. Ama dağları, ormanları yeşertmek yetmez, asıl şehir merkezlerini de yeşille buluşturmamız gerekir” dedi.

Bozkurt, OGEM-VAK iş birliğiyle yürütülen kampanyada dikilen fidanların yüzde 10’unun meyve ağacı olacağını ve yaban hayatına katkı sağlayacağını belirtti.