YAZARLAR

Tüm Yazıları Deniz Türker

Yerli Otomobil Üretimi

05.11.2017 00:00

Yerli Otomobil üretimi konusu birkaç yıldır gündemde. Cumhurbaşkanının özel sektörden yerli otomobil üretmelerini istemesi sürekli tartışıldı. TOBB’un da aracılık yapması sonucunda bir Ortak Girişim Grubu oluşturuldu. Haberlerde yeraldığı gibi Ortak Girişim Grubu; Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell ve Zorlu Holding firmalarından oluşuyor.

Ortak Girişim Grubunun oluşumunda rol oynayan TOBB ve Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, bu girişimin koordinasyon sorumluluğunu üstlendi. Bu konuda Cumhurbaşkanı grubun tanıtımını yaparken sürecin hedeflerini de açıkladı. Buna göre, Ortak Girişim Grubu gerekli olan şirketi 2018 yılının başında kuracak, 2019 yılında prototip oluşturulacak ve 2021 yılında da üretilen otomobiller piyasaya sürülecek.

Yerli otomobil üretimi, Türkiye açısından büyük bir öneme sahiptir. Çünkü Türkiye’de otomobil talebi her geçen gün artmakta ve yurtdışına da önemli ölçüde ihracat yapılmaktadır. Otomobil üretimi beraberinde sanayi üretimini geliştirmekte, günümüzde ise dijital sanayinin gelişmesini de etkilemektedir. Bu durum Türkiye’nin büyümesine katkı sağlayacağı gibi, başta savunma sanayi olmak üzere, diğer alanlarda da önemli gelişmelerin yaşanmasına yol açacaktır. Bu nedenle otomobil sanayinin yapılanması küresel tehdit altındadır.

Yerli otomobil üretiminin kritik noktası motor üretimidir. Bu nedenle yerli otomobil üretim olgusunu, motor üretimi yapılacaktır şeklinde algılamak gerekir. Çünkü otomobilin diğer aksamı şu anda ülkemizde yapılan yabancı otomobil üretiminde gerçekleştirilmektedir.

Türkiye’nin üretim tarihine baktığımız zaman 1960 askeri darbesinden sonra yerli otomobil üretimi hedeflenmiş ve o tarihte ilk otomobil üretilmiştir. Adı Devrim konan bu otomobilin ilk deneyiminin başarısızlıkla sonuçlanmasının ardından ortaya çıkan gerçekler yerel ve küresel müdahelelerin varlığını ortaya koymuştur. Devrim otomobili üretilmiş, üretenler gerekli testleri yapmışlar ve dönemin yöneticileri önünde ilk deneyimlerinde başarısız kalmışlardı. Yıllar sonra bu başarısızlığın nedeninin Devrim otomobiline benzin konulmamış olduğu anlaşılmıştır. 

Yerli otomobil üretim tarihinde yaşanan bu deneyim önümüzdeki günlerde çeşitli engellerin ortaya çıkacağını göstermektedir. Bu nedenle yerli otomobil üretim sürecine hep birlikte sahip çıkmalıyız; tüm engeller ve risklerle birlik içinde mücadele etmeliyiz.

Haberler

Gündem

"Irak ziyaretim ve anlaşmalar Türkiye-Irak münasebetlerinde yeni bir dönüm noktası teşkil edecek"

Gündem

"Kalkınma Yolu Projesi" ile Avrupa'nın her ülkesine kesintisiz ulaşım sağlanacak

Gündem

Türkiye'nin "aşı üretim üssü" için çalışmalar hızla sürüyor

Ekonomi

Uzmanlar, alışverişlerde "IBAN ile ödeme"lerin artması nedeniyle tarafları uyardı

Gündem

İstanbul'da kuvvetli yağış nedeniyle trafikte aksamalar yaşanıyor

Gündem

ÖSYM'nin dünyadan izole sınav merkezi kapılarını ilk kez açtı

Ekonomi

Tokat'ta 5,6 büyüklüğünde deprem

Otomotiv

TOGG, üçüncü modeli T8X'in çalışmalarına başladı

Ekonomi

Türkiye'nin savunma sanayisi ihracatındaki artış sürecek

Gündem

Türk Kızılay Genel Başkanı Yılmaz, "İyilik Gemileri"nin Gazze'ye yolculuğunu anlattı

Spor

Fenerbahçe Avrupa'da yarı final için sahaya çıkıyor

Ekonomi

Havacılık sanayisinde 20 milyar dolarlık buluşma