YAZARLAR

Tüm Yazıları Av. Nazlı Gaye Alpaslan

6736 sayılı yasaya göre düzenlenen vergi borcu ile ilgili yapılandırma planı

12.03.2017 00:00

6736 sayılı yasaya göre düzenlenen vergi borcu ile ilgili yapılandırma planı mükellefe tebliğ edilmesi zorunludur

6736 sayılı Yasa hükmü gereğince mükelleflerin ilgili Yasa’nın 2,3 ve 4 mad. hükümlerine göre ilgili formattaki dilekçeyi verip, Yapılandırma planları kendilerine tebliğ edilmeden daha sonra 30.11.2016 tarihinde ödeme yapılmadığı gerekçesi ile Yasa hükmünden faydalandırılmayarak mağdur edilmesi hukuka uygun bir davranış değildir.

6736 sayılı Yasa’nın müracaat süresini son günü yaşanan yığılmalar nedeni ile pek çok vergi mükellefi mağdur olmuştur. Yaşanan mağduriyetler daha çok son gün teknik bilgisayar donanım ve yazılımlarının sıkışmasına neden olmuştur. Posta ile yollanan müracaat evrakları, internet üzerinden yapılan müracaatlar ve sonuçta idare kendisine ulaşan yapılandırma taleplerini son gün sonuçlandıramamıştır. Dolayısıyla ödemeler sarkmıştır. Bu sarkma dolayısıyla da ödeme planları 6736 sayılı Yasaya göre adeta ihlal şeklinde yorumlanmıştır. Bir başka problem ise mükellefin yapılandırma talebindeki indirim oranıdır. İdare bazı mükelleflerde %20 oranına göre yapılandırma yapması gerekiyor iken yanlışlıkla %50 yapması sonucunda bir çok mükellef mağdur olmuştur. (6736 sayılı Yasa mad. 3 kapsamı)

Diğer taraftan bir çok vergi mükellefi idarenin kendisine tebliğ etmediği ve edemediği yapılandırma planları nedeni ile mükellefin ödeme yapması imkansız hale gelmiştir. Gerçekten de mükellefe tebliğ edilmemiş olan ödeme planları nedeni ile mükellefin ödeme ihlal durumuna düşmesi mümkün değildir.

Son günlerde bir çok vergi mükellefi 6736 sayılı Yasa’ya göre vergi dairelerine ve SGK ‘ya başvurup, muhtelif borçlarını yapılandırmıştır. Yine bazı mükellefler yapılandırdıkları borçları 30.11.2016 tarihinde çeşitli teknik veya idari sebeplerle ödemelerini yapamamıştır. Yine bir kısım vergi mükellefleri posta veya diğer şekillerde yapılandırma müracaatlarını yapmakla birlikte kendilerine “ Ödeme çizelgesi” tebliğ edilmemiştir. Bu veya benzeri sebeplerle kendilerine tebliğ edilmeyen ödeme planları nedeniyle mağdur edilmişlerdir.

Sonuç olarak geldiğimiz noktada vergi ve prim borçlarını yapılandırmak isteyip de sistem arızaları nedeniyle mağdur olan mükellefler için bir günlük uzatma isteniyor. Başvuru yapanların %10’u kadar mükellefin yoğunluk mağduru olduğu belirtiliyor. Özellikle vergi ve prim borçları yapılandırmasının son günlerinde vergi dairelerinde ve ödemelerin yapılabileceği banka ve kurumların internet sitelerinde yaşanan yoğunluk nedeniyle işlemlerini yapamayan mükellefler için bir kaç günlük uzatma istenilmiştir.

Özellikle kamuyla iş yapan bir çok müteahhitlik firmaları vergi dairelerinden sürekli borcu yoktur kağıdı talep etmektedir. Yapılandırılan borçları ödeyemeyen bir çok mükellefin birinci taksiti 30.11.2016 tarihinde yatırmadığı iddiasıyla bütün borçlar sistem üzerinde muacceliyet kesbetmiştir. Oysaki, ödenemeyen birinci taksitin sistem üzerinde vadesi geçmiş borç olarak yer alması gerekir. VEDOP sistemi üzerinde 18 taksite göre yapılandırılan borcun yalnızca bir taksiti ödenemez iken; ileri tarihli vadesi gelmemiş borçlar borç sayılamaz. Bu durumda ortada Gelir İdaresi’nin VEDOP sisteminin yeniden 6736 sayılı Yasa ile ilgili çizelgelerinin düzeltilmesi gerekecektir. Son günlerde 6736 sayılı Yasa’nın ilgili 3. Maddesine göre özellikle bu madde kapsamında yapılandırma çizelgelerinde önemli hatalar yapılmıştır. 3. Madde kapsamındaki mükelleflerin durumu dikkate alındığında idare ihtilaflı dosyanın yargılama aşamasını, yargılamanın durumunu, mahkeme kararının tebliğ tarihleri, bozma kararlarının idareye ve mükellefe ayrı ayrı tebliğ tarihleri vs. ayrıntılar dikkatlice incelenmeden yapılandırma yapılması mükellefler üzerinde önemli hak kayıplarına neden olmaktadır. Örneğin; davacı mükellefin yargılamanın aşamasına göre vergi mahkemesinde açtığı davanın kabulü ve tarhiyatın terkin edilmesi hakkındaki kararları uyarınca Yüksek Mahkemeden bozma kararı vermesi halinde yapılandırma mükellef lehine %20 oranına göre taksitlendirme yapılması gerekirken maddi hata neticesinde %50 orana uygulanarak hatalı veya yanlış bir ödeme planı çıkarılması sonucunda idari lehine ve mükellef aleyhine yanlış bir hesaplama çıkmaktadır. Bu ve benzeri örnekleri çoğaltmak mümkündür. Sonuç olarak Gelir İdaresi Başkanlığı’nın mükellef mağduriyetlerini dikkate alarak ödeme planları kapsamında kısada olsa 3, 5 günlük yeni ek süre vererek, ödeme planıyla ilgili mağduriyetleri giderici maliye teşkilatına bir İç Genelge yollamasında yarar görülmektedir.

Haberler

Gündem

UND, tır sürücülerinin 'acil ve öncelikli' olarak Schengen vizesi alabilmesi için destek istedi

Ekonomi

23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlanıyor

Gündem

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Terörü öyle ya da böyle yok edeceğiz, kararlıyız

Gündem

TBMM'nin açılışı, kurtuluş mücadelesinin en önemli safhalarından biri oldu

Gündem

"Irak ziyaretim ve anlaşmalar Türkiye-Irak münasebetlerinde yeni bir dönüm noktası teşkil edecek"

Gündem

"Kalkınma Yolu Projesi" ile Avrupa'nın her ülkesine kesintisiz ulaşım sağlanacak

Gündem

Türkiye'nin "aşı üretim üssü" için çalışmalar hızla sürüyor

Ekonomi

Uzmanlar, alışverişlerde "IBAN ile ödeme"lerin artması nedeniyle tarafları uyardı

Gündem

İstanbul'da kuvvetli yağış nedeniyle trafikte aksamalar yaşanıyor

Gündem

ÖSYM'nin dünyadan izole sınav merkezi kapılarını ilk kez açtı

Ekonomi

Tokat'ta 5,6 büyüklüğünde deprem

Otomotiv

TOGG, üçüncü modeli T8X'in çalışmalarına başladı